DRÓNOK A RAKTÁROZÁSBAN ÉS LOGISZTIKÁBAN

DRÓNOK A RAKTÁROZÁSBAN ÉS LOGISZTIKÁBAN

 

A drónokat, vagy UAV-kat (pilóta nélküli légi járművek) egyre gyakrabban használják a legkülönbözőbb alkalmazásokban, például tűzoltásra, filmezésre és fényképezésre, valamint katonai feladatokra. Most már a raktározás és a logisztika világában is kezdenek teret hódítanak. Egy olyan korban, amikor a 24 órán belüli kiszállítás kezd általánossá válni, a vállalatok olyan új megoldásokat keresnek, amelyekkel felgyorsíthatják a szállításokat. Ebben a cikkben az Eureka magazin, Gian Schiava-val, az egyik vezető európai logisztikai drónfejlesztővel, és az EYESEE-vel közösen vizsgálja meg ezek használatát és alkalmazásait.

Találkozunk Clément Roulet-val, a vállalat marketing alelnökével. Ő az egyik társalapítója ennek a franciaországi Grenoble-i székhelyű startupnak. Már 2015-ben felismerték, hogy a drónok nagy szerepet játszhatnak a raktárkészletek naprakészen tartásában, ami sok vállalat számára nagy gondot jelentett. Három további alapító partnerrel és más szakértőkkel, például a WMS (raktárkezelő rendszer) szállító Hardis-szal összefogva megkezdték egy leltárdrón kifejlesztését.

Számos szabadalmat, új navigációs rendszert és prototípust követően az első projekteket átadták, és 2022-ben az EYESEE hivatalos céggé vált.

 

A pontosság a minden

Napjainkban a raktárban a drónokat elsősorban a leltározás pontossága érdekében használják. Maga a drón egy kb. 50 x 50 cm-es, autonóm repülő eszköz, amely 1D (vonalkód) vagy 2D (QR) kódokat tartalmazó címkék olvasására szolgáló, közönséges Zebra-olvasókkal van felszerelve. HD-kamerával és akadályelkerülő technológiákkal is rendelkeznek, hogy garantálják a raktárkezelők biztonságát.

A drón egy teljes hordozódobozban érkezik hét akkumulátorral együtt. Egy akkumulátor körülbelül 20 percig tart. A hardvert kiegészíti az EYESEE App, egy táblagépes alkalmazás a feladat végrehajtásának felügyeletére, valós idejű videó- visszajelzéssel, biztonsági mechanizmusokkal és még sok más funkcióval. A csomagot a térképezéshez, adatfeldolgozáshoz, jelentéstételhez és a drónflotta kezeléséhez szükséges szoftver teszi teljessé. Az összes szoftvert házon belül fejlesztették ki.

 

A leltározási folyamat meglepően egyszerű. Az ügyfeleknek csak egy operátorra van szükségük a végrehajtásához. Ez a személy előzetesen online és helyszíni képzésben is részesül. Amikor készen áll a leltározás megkezdésére, kiválaszt néhány folyosót, amelyeket ideiglenesen lezárnak. A raktár többi része a szokásos módon folytatja a munkát.

Ellentétben például a drónok filmezés közbeni irányításával, a kezelőnek nincs szüksége joystickra, és nem kell navigálnia. A munka nagy részét már a repülés megkezdése előtt elvégezte. A raktár teljes digitális másolata már elkészült, az összes méréssel, útvonallal, felszereléssel és leltárral együtt. Mindössze két jelzőfényt kell elhelyezni a folyosó két oldalán. A raktárban nincs szükség fizikai hozzáigazításra vagy telepítésre! Ezután az üzemeltető az alkalmazáson keresztül hozzárendeli a „küldetéseket” (feladatokat) a drónhoz, és az eszköz megkezdi a repülést és a regisztrációt.

Egy drón egy óra alatt akár 500 raklap pozícióját is átvizsgálhatja. Hagyományosan, emberekkel és járművekkel, óránként körülbelül 60 raklaphelyet szokás ellenőrizni. A drón megállapítja, hogy van-e raklap, és ha igen, beolvassa a raklap adatcímkéjét. Ezt összehasonlítja a WMS-ből származó adatokkal.

Ily módon az eltérések felismerhetők. Egy tipikus raktárban az adatok pontossága 95 és 99% között van. Ez az 1%-os eltérés kevésnek tűnhet, de egy 25 000 raklaphelyet tartalmazó raktárban ez azt jelentené, hogy 250 esetben kellene a WMS-adatokat korrigálni.

 

Az ügyfelek jellemzően nagyvállalatok, amelyek még nagyobb raktárakkal rendelkeznek, például 3PL (harmadik fél) szolgáltatók. A drónok telepítése azt jelenti, hogy a raktárkészlet-adatok megbízhatósága sokkal jobbá válik. A másik előny az a hatalmas időmegtakarítás, amely a hagyományos készletellenőrzéshez képest évente megspórolható.

A drónok megvásárolhatók közvetlenül, hosszú távú bérléssel vagy akár IaaS (Inventory as a Service) formájában is. Az IaaS egy kulcsfontosságú megoldás, amely lehetőséget kínál a raktárkészlet-ellenőrzési szolgáltatásért való fizetésre.

 

Egyéb alkalmazások

 

A leltárellenőrzés mellett a drónok vizuális ellenőrzésre is használhatók. Ebben az alkalmazásban a kezelő ellenőrzi a raklapok sérülését, a sérült árukat, a helytelenül és nem megfelelően elhelyezett raklapokat és így tovább. Ez különösen hasznos a nagyon magas polcokkal rendelkező raktárakban. Eddig a drónokat főként raklapos állványrendszereknél alkalmazták, és nem annyira a keskenyfolyosós polcrendszereknél vagy a fejlett áruraktárrendszereknél.

 

A raktárakon kívül is nagy az érdeklődés a drónok kiszállítási eszközként való használata iránt. A potenciális előnyök közé tartozik a költségcsökkentés, a gyorsabb szállítás, a kevesebb közúti szállítás és ezáltal a levegőszennyezés csökkentése. Az olyan vállalatok, mint a UPS, az Amazon és a Google Wing jelenleg rendeléskiszállítási projekteket fejlesztenek. A szolgáltatás igénybevételéhez az ügyfeleknek egy alkalmazást kell telepíteniük a mobiltelefonjukra, amely képes a drón pontos helyének követésére és a gyűjtőpont meghatározására. Egyelőre ez az alkalmazás még kísérleti stádiumban van, mivel még sok akadályt (jogszabályok, időjárási körülmények, biztonság) kell leküzdeni.

Bármi is történik, a technológia tovább fog fejlődni, ami még inkább megkönnyíti a drónok alkalmazását. Ahogy Clément Roulet rámutat: „A gyors leltározási folyamat, valamint az egyszerűség, a rövid megtérülési idő és a szinte azonnali eredmények nagyon megkönnyítik a drónok használatának eldöntését. A mi esetünkben, amint a raktárvezetők megismerik a lehetőségeket, csak idő kérdése, és máris együtt dolgozunk.”

 

A cikk eredeti nyelven az alábbi helyen érhető el:

https://eurekapub.eu/?s=A+fly+on+the+Warehouse+Wall

További hírek

Hírlevél